Schilder van Stad, Land en Water
Grootte 85x130cm in de originele lijst
De voorstelling past volledig in het impressionisme
van de Haagse School, die gericht was op een
realistische weergave van het Hollandse landschap.
Verder kozen de schilders bij voorkeur thema’s
die ontleend waren aan het dagelijkse leven van
eenvoudige boeren en vissers.
Dit doek is geschilderd in 1906.
Diverse schilders van de Haagse School die
veelal hun werk in de vrije natuur realiseerden
beginnen kort na 1900 zo langzamerhand te
zoeken naar nieuwe mogelijkheden in de
schilderkunst. In Frankrijk ontstond even iets
eerder een schildersstijl die het divisionisten of
ook wel het pointillisme werd genoemd,
een schildersstijl die daar populair werd.
veelal hun werk in de vrije natuur realiseerden
beginnen kort na 1900 zo langzamerhand te
zoeken naar nieuwe mogelijkheden in de
schilderkunst. In Frankrijk ontstond even iets
eerder een schildersstijl die het divisionisten of
ook wel het pointillisme werd genoemd,
een schildersstijl die daar populair werd.
In Nederland viel de populariteit erg tegen.
Hier ontstond een aparte stijl die een afgeleide
was van het divisionisme het zgn. luminisme.
was van het divisionisme het zgn. luminisme.
Deze schildersstijl week iets af.
Bij het pointillisme is er sprake van het
gebruik van punten.
gebruik van punten.
De luministen maken echter gebruik van
korte streepjes, die als het ware een soort mozaïek
te zien geeft.
korte streepjes, die als het ware een soort mozaïek
te zien geeft.
In de periode tussen 1905 en 1910 werd deze
wijze van schilderen door diverse Nederlandse
schilders gehanteerd
wijze van schilderen door diverse Nederlandse
schilders gehanteerd
Cornelis of Kees Vreedenburgh krijgt al op
jonge leeftijd waardering voor zijn werk.
jonge leeftijd waardering voor zijn werk.
In 1904 wordt hem een Koninklijke toelage verstrekt
van 600 gulden.
van 600 gulden.
Deze toelage is tijdens de regeerperiode van
Koning Willem III ingesteld en was bedoeld om
talentvolle jonge kunstenaars te stimuleren.
Koning Willem III ingesteld en was bedoeld om
talentvolle jonge kunstenaars te stimuleren.
In het volgende jaar ontvangt hij voor zijn inzending
voor de Kunstkring Arti et Amicitiae de
Willink van Collen-prijs.
voor de Kunstkring Arti et Amicitiae de
Willink van Collen-prijs.
Het kunstwerk waarvoor deze prijs werd uitgereikt
werd aangekocht door genoemde Kunstkring.
In de jaren 1905 en 1906 ontvangt hij
werd aangekocht door genoemde Kunstkring.
In de jaren 1905 en 1906 ontvangt hij
wederom de genoemde koninklijke toelage.
In 1906 wordt hij toegelaten tot het
genootschap Pulchri Studio.
genootschap Pulchri Studio.
Direct na de toelating liet hij zich inschrijven om deel
te mogen nemen aan de eerstvolgende tentoonstelling.
Uiteindelijk mag hij met 6 schilderijen deelnemen aan
deze derde groepententoonstelling in maart 1907.
deze derde groepententoonstelling in maart 1907.
Zijn inzending vindt veel bijval bij het publiek en uiteindelijk
worden alle schilderijen tijdens deze expositie verkocht.
worden alle schilderijen tijdens deze expositie verkocht.
Bij aanvang van de tentoonstelling was het Willem Maris
persoonlijk, die hem met deze inzending gelukwenste.
persoonlijk, die hem met deze inzending gelukwenste.
Het grootste en tevens het opvallendste schilderij
dat van Cees in deze expositie te zien was had de titel
“De Visschers”
dat van Cees in deze expositie te zien was had de titel
“De Visschers”
Een kunstcriticus die een artikel schreef over deze
expositie in het blad van de Wereldkroniek was zeer
tevreden over het werk in schreef het volgende.
expositie in het blad van de Wereldkroniek was zeer
tevreden over het werk in schreef het volgende.
De opmerking die wordt geplaatst over het schitterende
licht dat hij heeft weten in te passen in het schilderij past
uitstekend in de kunstopvatting van die tijd.
Vandaar de grote bijval die hij kreeg tijdens de expositie.
Het schilderij “de Visschers” kreeg als nieuwe eigenaar
de heer Prof. Jacob Kraus
die woonde aan de Nieuwe Parklaan 7 te ’s Gravenhage.
Uit de archieven bleek dat hij destijds de Minister
was van Waterstaat in de periode 1905 – 1908.
was van Waterstaat in de periode 1905 – 1908.
Op de achterzijde van de originele lijst staat nog
het adres Nwe Parklaan 7 vermeld waar het
schilderij afgeleverd moest worden..
het adres Nwe Parklaan 7 vermeld waar het
schilderij afgeleverd moest worden..
Toen het schilderij werd aangekocht bleek dat
het schilderij gedurende de laatste 100 jaar in
het schilderij gedurende de laatste 100 jaar in
partikuliere handen is gebleven.
In het jaar dat hij voor de 3e maal een Koninklijke
subsidie kreeg kocht koningin-moeder Emma
het schilderij “landschap met koeien”.
subsidie kreeg kocht koningin-moeder Emma
het schilderij “landschap met koeien”.
Het zal duidelijk zijn dat Cornelis al in een
vroegtijdig stadium al een zeer geliefd schilder was.
vroegtijdig stadium al een zeer geliefd schilder was.
Het werk van C.Vreedenburgh. was zeer
in trek bij verzamelaars.
in trek bij verzamelaars.
Niet alleen Nederlandse verzamelaars of
koningin Wilhelmina waren in zijn werk
geïnteresseerd maar ook vele buitenlandse
verzamelaars kochten werk van hem..
koningin Wilhelmina waren in zijn werk
geïnteresseerd maar ook vele buitenlandse
verzamelaars kochten werk van hem..
5 jaar voordat Cornelis kwam te overlijden schreef
de criticus H.H. van Calker het volgende over hem.
De heer C.Vreedenburgh is een van de veelzijdigste
vertolkers van het Hollandse landschap.
de criticus H.H. van Calker het volgende over hem.
De heer C.Vreedenburgh is een van de veelzijdigste
vertolkers van het Hollandse landschap.
Of het nu gaat om een stadsgezicht van Amsterdam
of een in de gloeiende zon zandweg.
Echter het meest verwant voelde hij zich
of een in de gloeiende zon zandweg.
Echter het meest verwant voelde hij zich
toch met het wijde Hollandse landschap met
waterplassen en rivieren.
waterplassen en rivieren.
Met deze onderwerpen is hij dan ook het
bekendst geworden.
bekendst geworden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten