donderdag 2 februari 2012

Johannes Petrus Molenaar 1914-1989

http://kunsthandel-van-driel.nl/Molenaar2.htm
Verkocht

Nieuw in de collectie is een gezicht op de Waalhaven
van de Rotterdamse kunstschilder J.P. Molenaar.

Olieverf op doek 40x60cm
Ik heb Joop één keer in de jaren tachtig ontmoet,
hij woonde aan de Beukelsdijk 57 b en
had in een soort kelder zijn atelier.
Hij was een aardige man en lustte wel,
aan de foto te zien, een Martini.
Van hem kreeg ik toen een kopie van deze foto,
die waarschijnlijk is genomen voor een krantenartikel.
Hij schilderde in opdracht voor bedrijven,
gemeenten maar ook voor de havenarbeider.
Grote schilderijen zijn altijd prachtig uitgewerkt
met herkenbare Rotterdamse stadsdelen.
De kleine werken zijn minder,
alleen wat schepen en kranen,
maar die waren altijd goedkoper in aanschaf.
Hij exposeerde éénmaal met de grote
havenschilder J.H. van Mastenbroek en
de Haagse kunstschilder Evert Moll
Over van Mastenbroek mag je niets zeggen maar de
Rotterdamse "Joop" vind ik mooier en veel leuker
dan zijn oudere tijdgenoot Evert Moll.

1 opmerking:

  1. Alleraardigst om een familielid weer te zien. Ik ben eind jaren zeventig met mijn vader (neef van Joop en zelf ook Rotterdammer) diverse malen naar zijn huis geweest. Inderdaad een zeer aardig persoon waar ik als klein kind zeer werd verwend en met oude metalen speelgoedauto's mocht spelen. Zelfs als kind viel mij de vele doeken op die in de woon/ werkkamer op de vloer stonden, allen met maritieme thema's.

    BeantwoordenVerwijderen