dinsdag 21 september 2010

A.M.Geijp 1855-1926



Ik ben altijd nieuwsgierig naar een portret van een kunstenaar.
Hoe zag hij of zij eruit? Oude foto's zijn heel belangrijk en een
enkeling maakt een zelfportret. Trots ben je wel als je een
zelfportret aandurft want als het af is moet de gelijkenis wel goed zijn.
Via ons kunsthistorisch archief kwamen wij deze week in
contact met de familie Geijp, nazaten van de kunstenaar A.M. Geijp
1855-1926, die dit zelfportret in 1908 schilderde.
Ik zie een trotse man met een mooie gewaardeerde loopbaan in
de kunst. Er is een historisch onderzoek gaande en er zijn al
honderden werken bekend, misschien later daarover meer.

Reactie,
Pijnacker 28 sept. 2010
Beste Ron,

Hierbij wat meer informatie over A.M. Geijp. (1855-1926)
Al enige tijd verzamelen (mijn zwager) B. C. van Donselaar en ik
materiaal van mijn overgrootvader de kunstschilder A.M. Geijp.
De uitstraling van zijn werken doet ons het meest denken aan werk
gemaakt door zijn tijdgenoten van de bekende Haagse School.
Omdat er heel veel materiaal tot ons kwam via o.a. internet,
archieven en bij naaste familieleden, hebben wij besloten een
boek te gaan samenstellen.
Een boek waarin de geschiedenis in een breed kader de tijdgeest
weergeeft met beeldmateriaal van toen en nu.
Ook volgen wij de familielijnen rond om deze schilder vanaf
1750 tot nu. Zo worden vragen geleidelijk duidelijk als:
Wie was Adriaan (André) Geijp?,
Wat zijn de familie verbanden?,
Waar komt deze familie vandaan?.
De subtekst van het boek zal dan ook zijn:
”DE GESCHIEDENIS ROND DE KUNSTSCHILDER
A.M. GEIJP EN ZIJN FAMILIE VANAF 1751 TOT HEDEN”
De schilder André groeide op in Middelburg.
Daar had men als grootste onderwijsinstelling de Teeken Akademie.
Vanaf 1778 hebben vele honderden leerlingen hier een opleiding gevolgd.
Deze Akademie heeft een belangrijke rol gespeeld in het leven van de
familie Geijp. In een gedeelte uit ons (concept) boek op blz.31
geven wij het volgende weer uit de Akademieperiode
“Later heeft ook koning Willem I voor de noodlijdende Teeken Akademie
een financiële geste gemaakt. Het is hoogst waarschijnlijk dat de
tekenmeester Johan Godfried Geijp zowel koning Lodewijk Napoleon als
koning Willem1 heeft ontmoet, hij was daar immers in die tijd werkzaam.
Zo heeft Koning Willem I in 1817 er een tentoonstelling bezocht waar
een aquarel (stilleven) van Johan Godfried tentoongesteld was.
Bekend is dat hij aan meerdere tentoonstellingen heeft deelgenomen.
Andere leden van de familie Geijp hebben ook de Middelburgse
Teeken Akademie bezocht.
Johan Frederik, schilder, behaalde in 1828 een tweede prijs met een prent
en in 1831 een eerste prijs met pleister.(natekenen van een gipsen beeld)
Jacobus Geijp behaalde een eerste en vierde prijs met een prent.
Constant Petrus behaalde in 1866 een fraai getuigschrift”.
André die aanvankelijk huisschilder en behanger was had het tekentalent
van zijn vader, hij was autodidact.
Op 24 jarige leeftijd is hij met zijn vrouw en twee kinderen naar
Den Haag gegaan. Hij had uiteindelijk in de Hekkelaan zijn atelier.
Zijn schilderijen verkocht hij aan een handelaar in Rotterdam.
Helaas weten wij nog niet wie dat was, maar dat gaf enigszins een
vast inkomen voor zijn gezin. Zijn vrouw Margaretha Jenneke Kautz
kreeg 17 kinderen. Maar drie kinderen hebben de 65 plus leeftijd behaald.
André was een productieve schilder.
Tot nu toe hebben wij zo’n 340 afbeeldingen van schilderijen gevonden met
uiteenlopende voorstellingen. De volgende verdeling is gemaakt: Boerderijen
84, Schapen 28, Koeien 44, Stadsgezichten 23, Bos 63, Stillevens 2,
Personen 15, Molens 15, Wintertjes 48 en Vissers 18.
Beste Ron hartelijk dank voor je doorgezonden mailtjes van familie
 leden waarmee ik zeker contact zal opnemen.
In de hoop dat deze informatie via jullie site kan bijdragen tot meer
 bekendheid van onze overgrootvader A. M. Geijp, tekent,
Met vriendelijke groet,
Han Geijp

VERKOCHT



2 opmerkingen:

  1. Geachte heer Van Driel,

    Het zelfportret van A.M. Geijp heeft mij zeer getroffen. Hij is mijn betovergrootvader. Derhalve volg ik altijd wat er zoal van hem in de handel is. Ik heb thuis ook een fraai schilderij dat door hem is gemaakt. Er zijn bij ons in de familie nog meer werken van hem. Over wie en hoe hij was, bezitten wij een oude korte beschrijving van een van zijn directe familieleden. Die beschrijft onder meer dat hij diabeet was, maar veel weten wij niet van hem. Mijn werd vader geboren drie jaar na zijn overlijden. Ik ben derhalve zeer nieuwsgierig naar het historisch onderzoek, wie het uitvoert en wat het oplevert. Ik hoop dat u mij daar tzt over kunt informeren.

    Met vriendelijke groet,
    John Geijp

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geachte heer John Geijp,

    Dank u voor de reactie.
    Ik heb uw naam en telefoon doorgegeven aan diegene die met het kunsthistorisch onderzoek bezig is.

    BeantwoordenVerwijderen